Graviditet och järn

Till skillnad från vid min förra graviditet så hade jag den här gången lite låga järndepåer, vilket som gravid och ammande (och som slarvande med mammavitaminerna) väl inte är så konstigt. Min BM bad mig ta järntabletter och sa vilken mängd. Gick till hälsokosten och frågade människan bakom disken vilka hon rekommenderade, då var det några som skulle vara snälla mot magen och eftersom jag var där med John och texten var så liten på burken så litade jag bara på henne och köpte dem. När jag kom hem läste jag dock att de innehöll bl.a maltodextrin och citronsyra, så jag bad Johan gå tillbaka och köpa det jag tänkt från början, nässelpulver (mycket billigare dessutom). 

Så började jag, i kombination med mina vanliga mammavitaminer, göra smoothies varje morgon med en ordentlig matsked nässelpulver. När jag sist var hos barnmorskan så var hon nöjd med mitt järn och jag har känt mig piggare (vanligt gravidtröttt nu, inte utslagen och helt orklös). Frysta hallon har varit favoriten att ha i mina smoothies eftersom hallonsmaken är mer dominant än pulvret. Brukar ha: 

1/3 banan (har haft svårt för banan den här graviditeten så mer än så blir för mycket banansmak för mig)

Ca 1-1,5 dl vatten eller mangohavredryck om jag vill lyxa till det 

1 ordentlig msk nässelpulver 

Ca 1-2 dl frysta hallon (brukar höfta) 

Ca 0,5-1 dl fryst mango

Annonser