Skadeglädje

Den här teorin har säkert blivit uttryckt  eller på något sätt bevisad för länge sen, men jag kom och tänka på det här med skadeglädje. Jag försökte komma på hur andras lidande kan vara programmerat som roligt hos oss (efter att tänkt på uttrycket ”skadeglädje är den enda sanna glädjen”), så slog det mig att det kanske är som tröst? Att genom att uttrycka glädje desarmerar man situationen och får den andra på bättre humör. Blev ännu mer uppenbart för mig idag när jag var på väg hem, skulle gå över vägen och framför mig så gick en tjej och en kille, han bar på ett 6-pack vatten och något hände så två flaskor flög i marken. Kunde se hur han blev arg men när tjejen skrattade så släppte ilskan och han skrattade också. 

Syftar då alltså på den skadeglädjen som uppstår när någon gör något klantigt eller så, inte den som människor som är osäkra i sig själva kan gotta sig i. Den skadeglädjens syfte är ju att trösta sig själv (enligt mig och mina icke-vetenskapliga observationer). Men det är väl samma sak i och för sig. 

Hur tänker ni andra? 

Kommentera

