Barfota del 2 

Idag har varit en skön dag, har bakat kladdkaka utan gluten, mjölk och ägg, tagit det lagom långsamt och var ute en sväng på gården med John för att släppa fötterna fria i gräset igen. Var kallare idag men det gick bra ändå, John verkade nöjd över att slippa störiga, klumpiga skor. Jag satt en stund och mediterade på gräset medan John utforskade runt mig, sen när vi tänkt gå in så kom två pojkar, cirka 7-8 och 4 år gamla (gissningsvis). Den äldre frågade den yngre om han inte skulle gå fram till John, jag satte mig på en stol med näsan i mobilen och låtsades vara upptagen för att inte störa deras interaktion, den yngre ville inte gå fram till John, så frågade hans bror igen ”om jag följer med då?” Och då gick det bra. Den äldre frågade mig om han inte lärt sig prata än, vad han heter och frågade John om han ville gunga. Jag förklarade att John är tvåspråkig och förstår finska mer, så han kanske inte förstod vad de frågade, då frågade han mig hur man säger ”vill du gunga?” På finska och härmade sen helt felfritt efter att ha hört det två gånger! 

Han frågade John på finska om han ville gunga, John log lite men stod helt stilla och tyst, tittade på mig ibland. Den äldre försökte ta hans hand med John ryckte bort den och då tittade pojken på mig och sa ”jag tror inte han vill gunga”. Jag instämde. Så fortsatte det så, de stod vid John och tittade på varandra, sen satte de sig på gungmopeden och gungade lite väl nära John och sa ”hej!”, så John blev ledsen, lyfte upp honom då och pratade lite med den äldre pojken som sa ”han är söt” och den yngre sa också ”han är söt” och jag höll med. Så klättrade den äldre upp på rutschkanan, tog tag i stången och slog en volt nerför hela kanan, John var minst sagt imponerad. 

Sedan sa vi hej då, gick in och tvättade våra svarta fötter. John skakade av sig jackan och lyfte på benen när jag tog av honom byxorna, blev helt imponerad. 

Johns senaste frustrationer: att inte kunna hoppa, han tar i så han spänner hela kroppen, står på tå och låter som att han bajsar och att inte kunna knäppa med fingrarna som pappa kan, han försöker, oj vad han försöker.  

 

Kommentera

