Mysiga pussar och skeva förväntningar

Johns pussar är det bästa som finns, spända läppar, öppen mun och avslutas gärna med lite tänder och tunga och för det mesta med lite ljudeffekter också. Låg häromdagen med honom på mig och fick minst tio pussar på raken, han är lite restriktiv med pussar och kramar, antagligen för att vi kramar och pussar honom så mycket så han tröttnar på oss, kan inte låta bli liksom, vill äta upp honom ju. Men vill han inte få en puss så slipper han såklart. När jag frågar om jag kan få en puss så visar han sitt samtycke genom att öppna munnen och trycka fram huvudet lite, ignorerar han mig så tolkar jag det som ett nej och han slipper. Sen så pussar jag ju i och för sig på honom spontant på huvudet och nacken och sånt, brukar han inte ha något emot, slår han bort mig ber jag om ursäkt för att jag gick över gränsen.

Bara för att han är mitt barn så äger jag liksom inte honom, jag har inte rätt till hans kropp. Vuxna förväntar sig så konstiga saker från barn, att de ska vilja bli kladdade på hur som helst och när som helst. Vilken vuxen skulle finna det socialt acceptabelt att bli tagen på eller pussad ifall denne inte ville? Bara för att man som vuxen blir helt fylld av kärlek när man ser en liten gullunge så betyder det inte att man kan ta för sig bara för att barnet inte kan säga nej med ord, många verkar tolka barns tystnad som samtycke. Alltså att om John inte protesterar högt så betyder det att något är lugnt, nu har John som tur sluppit bli ovälkommet pussad/kramad, han sitter oftast i min famn eller är bredvid mig när vi träffar folk som han inte är så säker på, jag står aldrig och säger ”kom igen då John, ge’na en puss”, utan säger till den vuxne att vi får väl se vad han vill.

Märker jag att det är en vuxen som är benägen att ta sig friheten så håller jag honom i min famn utom räckhåll eller är vaksam på tecken som tyder på att människan kommer göra något olämpligt så jag kan sätta stopp för det.

Tog tid för John att gå med på munpussar från sin älskade pappa ens, när Johan frågade och gjorde pussmun så brukade han bara le och putta bort Johans ansikte, tydligare signal finns väl inte, haha. Listan över vad som förväntas av barn som inte förväntas av vuxna kan ju göras lång, tänk efter själv vad du förväntar dig av barn som du inte förväntar dig av dig själv eller en annan vuxen.

Kommentera

