Stickning

Jag började i december (tror jag) att försöka lära mig sticka, jag kollade lite instruktioner och testade mig fram,  projekt Byxor till John Evald gick inte så bra,  frustrationen var total och jag la ner stickningen ett tag. Men så skaffade jag mig tjockare stickor (hade haft 3 tidigare) och försökte mig på ett par blöjbyxor till John för att ha över vikblöjorna. Jag var frustrerad, fick börja om ett par gånger och ville i stunder ge upp, men ett par blöjbyxor blev det! Resåren till baksidan blev inte så snygg och framsidans lite  sisådär, insåg sen att jag mindes instruktionen fel och hade stickat de aviga maskorna fel, men den går att använda och jag hade ingen lust att börja om igen. När jag väl knäckt koden gick det undan och jag blev lite imponerad själv över hur fort jag stickade varv efter varv.

Men det som peppade mig mest var tanken att John en dag kanske blir intresserad av att sticka och att använda det som ett verktyg för matte, för att sticka är helt matte. Om vi tar blöjbyxan som exempel: jag följde en stickbeskrivning som jag kan länka till senare när jag inte skriver på spionmaskinen, det var en beskrivning i text och ett diagram som visar hur man kommer sticka arbetet. Jag ligger i sängen med John  och orkar inte riktigt leta upp beskrivningen med plattan, men jag minns nog det mesta. Först skulle jag lägga upp 46 maskor och sticka resår, en rät och en avig maska, i 17 varv, sen slätsticka i 28 (?) varv, så var det dags att minska antalet maskor tills det bara fanns 14-16-eller något, det här skulle då forma grenen, sen skulle man öka antalet igen för att sticka framstycket. Under hela tiden som jag stickar så kontrollräknar jag maskorna då och då för att se att jag inte råkat öka eller minska.

Förutom det självklart matematiska med stickning (räkna maskor, öka, minska och räkna varv), så är det ju en matematisk process att skapa mönster, forma arbetet på olika sätt (genom att öka/minska), att sticka med olika färger och sticka kanske hjärtan eller något (håller just nu på att klura på hur man skulle sticka ett hjärta i annan färg än resten av arbetet, bara teoretiskt, vill komma på det själv, för sån är jag) och så vidare. Johan beskrev det bra som att man programmerar garnet.

Hoppas, hoppas att John blir intresserad, jag är i alla fall pepp. Nästa projekt är benvärmare (babylegs) till Johnen. Mindre pepp är jag på att fortsätta skriva på den här maskinen, kan knappt hålla ögonen öppna dessutom.

Kommentera

