Kan själv, Del femtusen

John har bestämt sig för att det är dags att börja äta med sked, han har tidigare stoppat skeden i munnen när jag ”laddat” den med mat eller bara när han suttit och hållit i den medan han ätit, det svåra har varit att få på mat på den, han har övat länge. Jag har gett sked till maten även om jag vet att han kommer äta med händerna, för att en dag kommer han plocka upp skeden och äta med den, har jag tänkt. Han satt idag och skulle äta lite frukostgröt, så märkte jag att han försökte ta gröt med skeden (för någon barnkritisk människa såg det nog mest ut som att han satt och ”petade i maten”) och bestämde mig för att visa ännu en gång hur man fyller skeden, den här gången hajade han till, log och fick sig en sked mat. Har ju hänt ett par gånger tidigare att han fått mat på den, men nu satt han och fick flera stycken på raken! Sen tröttnade han och åt med händerna.

Samma vid middagen, gjorde en tomatsås med linser, kikärtor och lite andra bönor, han började äta med skeden och åt sen resten med händerna. Han såg så sofistikerad ut, haha ens standard sänks när man får barn, okej? Han har börjat äta rätt ordentliga mängder dessutom (så kul det där, tänker inte riktigt på hur mycket han äter, men hajar till när han fått i sig en del) och golvet är inte lika skitigt efter maten längre! Prisa BLW.

Så blev jag helt amazed idag, jag har inte direkt försökt borsta Johns tänder (såg en till liten fjuttis, en huggtand upptill som är på väg ut!!) utan bara gett honom tandborsten, låtit honom borsta våra tänder och så vidare, men så idag kände jag att jag ville ta de lite mer än han kan efter att han fått borsta själv och han lät mig! Han satt där och var John, hakan fram lite, axlarna bakåt och satt helt stilla på min höft med öppen mun medan jag borstade, gjorde små ljudeffekter också så tyckte han det var kul. Allt går smidigt med ljudeffekter, klä på? Ljudeffekter. Byta blöja? Ljudeffekter.

Johns senaste favoriter är morotsjuice och gurkvatten, vatten bara allmänt är det bästa han vet efter tutte. Alla tre är så goda att man måste köra en liten dans och göra ett ljud som betyder att något är gott som jag inte har någon aning om hur jag ska stava, tror typ inte att det svenska alfabetet kan stava det ljudet.

Nu ser man inte så mycket, men vårt golv har ALDRIG sett ut så efter en måltid, har sett ut som en krigszon tidigare.

_DSC0042

Kommentera

