Är/gör

Jag blir oftast ganska ställd när folk ställer mig frågor om John, oftast är det saker jag inte tänkt på, lagt märke till eller bara lagt vikt vid. Allt som handlar om spädbarns ”normala” utveckling, alltså vad de ska kunna vid vilken ålder har jag i stort sätt ingen aning om, är inte så intresserad. Blir väldigt lätt att man jämför då och att oron tar över, jag tror att man misstänker om något är ”avvikande” oavsett om man läst på om vad de ”bör” kunna eller ej, det kan väl vara bra att använda som en ungefärlig referensram, men jag tvivlar på att majoriteten av föräldrarna använder/klarar av att använda den så, inklusive mig själv.

När folk frågar om han gör si eller så får jag oftast tänka efter ganska mycket, oftast är det ju saker som hör till den ”normala utvecklingen”, jag tänker inte på John så mycket kring vad han gör utan snarare vem han är. Jag vet att han är envis, glad, asrolig, högljudd/pratglad, empatisk och en utforskare. Det tog mig typ två månader att fatta att han hade börjat klappa händerna, tydligen är det något man ska ha koll på (?), jag hade inte riktigt tänkt att det var det han gjorde förrän någon annan anmärkte det ”jaha, ja då har han ju klappat händerna ett tag!” (efter att jag fått frågan om han börjat klappa händerna och jag sagt att nää, det gör han inte). Så kan det va. Sen finns det såklart saker som jag märker att han gör, som jag tycker är asroliga eller på något sätt är John liksom, det tycker jag är mycket intressantare att prata om än vad bebisar bör/brukar kunna.

Så frågar folk om sjukdomar, om han har fått det eller det och frågar om någon tre-dagars feber är det första de får (igen ? jag har verkligen ingen aning om vad det är), förutom lite feber i samband med tandsprickning och lite nästäppa nu så har han inte varit sjuk än. Var nästan säker på att han skulle få RS-virus efter att min syster blivit smittad och min pappa sen (som då sovit hos henne) hostande kom över till vår lilla etta, men han klarade sig. Johan har varit sjuk fler gånger under de här tio månaderna än John ens varit lite täppt.

Så är det frågor kring hans sömn: hur sover han? Bra? Hur värderar man hans sömn? Ifall han får sitt sömnbehov tillgodosett eller om jag får sova åtta timmar i sträck? För det får jag inte, beroende på natt så får jag ju gå upp en-två gånger med honom till badrummet så han får kissa, men det är uppvaknanden på ungefär en-två minuter, ammar honom efter så vi båda somnar om rätt fort. Så vaknar jag ju till i några sekunder när han letar tutte, ger honom det och somnar om igen. Men ja, han går och lägger sig mellan 20-22 och sover till cirka 8.30-9.30, så jag är väl rätt nöjd (någon enstaka gång har det hänt att vi sovit till typ 11.30 eh ja, vi gillar att sova i den här familjen). Sömn under dagtid är en helt annan historia, John gillar världen och framförallt att ta del av den. Han har svårt att stänga av och är hur nyfiken och social som helst, han måste vara i sjalen för att kunna sova på dagen.

Så får jag frågor om hur lång han är och vad han väger, ”ingen aning” svarar jag ”större än sist?” jag vet att han växer och blir tyngre, men hur mycket kan jag inte svara på. Vågar inte dra till en gissning liksom, var väl en tre-fyra månader sen vi var på BVC sist. ”Växt ur vissa av sina 74:or?” kan jag svara.

Ja, min poäng är alltså att bebisar är människor också. Blir lite som att träffa sin kompis och fråga ”hur mår pojkvännen då? Sover han bra? Låter han dig sova? Vad säger han nuförtiden?” istället för att fråga hur barnet mår, vad är nytt, vad gillar han att göra, hur är han som person? Inget ont om de som ställer standardfrågor liksom, det är ju i all välmening och så, men man får räkna med ganska trista svar från mig.

Kommentera

