Älskade bebis

Jag bara älskar den här bebisen så himla mycket, han är rolig, envis, tar ingen skit, högljudd, bestämd, kärleksfull och bara världens sötaste.

Han gillar gärna när man visar hur man ska göra något, men HATAR om man tar hans hand för att visa hur han ska göra/hålla i något och liksom rycker undan den och skriker till.

Han har ju fått äta själv från början och vi har aldrig matat honom, så om vi erbjuder honom något så tar han tag i handen, flyttar det lite ifrån munnen så han kan se vad det är först och tar den sen från ens hand och stoppar i munnen själv. Försökte någon gång mata honom med något och han höll munnen stängd och tittade på mig som att jag var helt dum i huvudet. (Idag tog han förresten en av de färdigfyllda grötskedarna i grötskålen, stoppade den i munnen OCH LYCKADES SEN FÅ MER GRÖT PÅ SKEDEN SJÄLV, jag stod och försökte dölja min otroliga stolthet) att mata oss tycker han dock är skitkul.

Han tycker om när vi är i samma rum hela familjen, så om jag t.ex står i köket så ställer han sig i hallen och tittar in till Johan och skriker ”PAA-PA!”

Han älskar tittut och föredrar att vara den som gömmer sig/avslöjar, så han tar alla tyger och lyfter över ansiktet och drar ner, till slut blir han alltid lite väl entusiastisk och hinner knappt gömma sig, så kan han stå vid bokhyllan/en vägg/bakom dörren och titta fram, gömma sig och titta fram. Gömmer jag ansiktet i händerna så vill han vara den som drar bort och lägger tillbaka händerna på mitt ansikte. Jag? Jag är så jäääävla trött på tittut.

Han fick bandyklubbor av min pappa och de står han med (säkert till grannarnas irritation) och slår på bollen/klossar/vad som som råkar ligga på golvet nära.

Han ÄLSKAR katten och tjuter till av lycka när han ser henne och dreglet rinner som ett vattenfall, ser han henne leka eller äta från min hand skrattar han så han kiknar.

Han vaknar i go-mode och tar ingen sekund åt att bara ligga och vakna utan vänder sig till mage direkt, börjar krypa iväg, stupar i sängen och håller på så tills hans vaknat, spring i benen som sin mamma.

Han är smart, för smart, klurar ut mina knep direkt. Först märkte jag att han somnade superlätt ifall jag masserade hans händer när jag ammade honom (förutsatt att han var trött såklart), höll i kanske någon vecka eller två, nu skakar han loss min hand, så märkte jag för några dagar sedan att han somnar DIREKT om jag masserar/pillar på hans öron, men nu verkar han ha klurat ut det med och försöker ta bort min hand. Att erbjuda en sak för en annan funkar bara om han inte bryr sig om det han håller i, annars tar han båda sakerna, håller hårt i den första också och tittar på en med värsta kränkta minen, typ ”vad fan gör du, jag håller ju i den”.

Om jag och Johan kramas i sängen så skiner han upp som en sol och kryper så fort han kan till oss och börjar ”pussa” mig (lägger sin öppna, dregelmun mot mitt fejs) och dra i oss, för det mesta verkar han dock ta det som ”överösa mamma med kärlek”-stund, kanske för att det är så Johan kramas.

Han har lärt sig peka nu och bara pekar lite randomly och så petade han mig på näsan idag (som vi brukar göra på honom) och började asgarva när jag sa ”boop” samtidigt (precis som vi gör på honom).

Han har börjat göra klickljud med tungan som är så jävla roliga och ler sitt trolleende om man härmar.

För att frakta saker när han ska krypa från A till B så stoppar han det han vill ha med sig i munnen, runda klossar stoppar han helt in i munnen och ser så jävla dum ut (på ett roligt och bra sätt) och en gång såg jag honom stoppa in snöret till hans klossvagn (en sån här, pinnarna och cirklarna är hans favoriter) mellan ”tänderna” och gick iväg morrande med den (bbrrrr brrrr).

När han går runt och leker så låter han ”bbrrrrrrr brrrrrr brrrrrrrr”

Hans första små trolltänder har börjat sticka upp nu! Två i mitten längst ner, sötaste tänderna jag sett ju!!!

Kommentera

