Amma större bebisar

Det verkar cirkulera omkring en bild av amning som något harmoniskt, en stillaliggande bebis och en leende moder. Jag har ingen erfarenhet av att amma ett större barn, eftersom John bara är tio månader om sex dagar (herregud vad tiden går fort!!) men jag har erfarenhet av att amma en lite större bebis. Amningen den första tiden och amning av en äldre bebis är heeeelt olika saker. Nu kanske det bara är min unge som är lite extra vild, men jag tror inte att han skiljer sig mycket från andra bebisar.

I vissa stunder kan jag inte beskriva amningen på något annat sätt än störigt. Han använder mitt hår som någon slags få-igång-mjölken-spak, d.v.s drar i min hästsvans eller fläta, hårt. Han pillar på mina leverfläckar, har två utstickande vid nyckelbenen, och river ibland på dem, försöker pilla bort, under en vecka fick jag ha plåster på den ena för att han hade rivit den helt blodig och var på den trots det. Han kan inte sitta still, han släpper taget, ställer sig upp, kryper iväg, kommer tillbaka, kryper iväg, ammar med rumpan i luften, ja ni förstår. Ibland vill han bara göra pruttljud mot mina bröstvårtor, ibland vill han sitta och studera mina tuttar, dra och nypa mig i bröstvårtorna, igen hårt.

Han håller ett järngrepp om tutten medan han ammar, tänk typ hur man håller en hamburgare, han klämmer ut mjölk, han sparkar mig  och bara allmänt trampar på mig. Han stoppar ibland in bönor, russin eller annan mat i munnen (som han har i små gömmor runt om i lägenheten) och kommer sen och vill ha tutte, han försöker alltid en stund få ett tag med maten i munnen men när han inser att det inte kommer bli ett vakuum så sväljer han maten (det tycker jag i och för sig är mer underhållande än störigt). Han kan ta tag i tutten och dra den mot munnen, hans nya grej är att hålla bröstvårtorna mellan fingrarna och stoppa in i munnen, som om det vore bönor. Oftast lugnar han ner sig när mjölken väl kommer igång, dock kan det ta en minut eftersom jag blir lite stressad och störd när han inte kan sitta stilla, vilket hindrar utdrivningsreflexen.

Varför stå ut med det här då?

Vill poängtera att det finns mysiga stunder också, ibland mitt i en amning så kan ha släppa, ställa sig upp och le världens lilla trolleende, klappa händerna och köra en liten lyckodans och sen fortsätta amma. Ibland ligger han helt stilla från början och istället för att dunka på mig som att jag vore en trasig godisautomat så klappar han lugnt på mig, tittar på olika detaljer av mig, pillar lite och ser in i mina ögon så jag bara smälter och blir kär. Amning är viktigt för oss, hälsofördelarna är viktiga för oss och framförallt så märker vi ju att det är viktigt för John. Ser ingen anledning till att ta ifrån det från honom, trots att jag rasar i vikt av det, jag får helt enkelt äta mer. Jag tänker fortsätta amma så länge det känns bra för oss båda, troligen till och med när det i perioder inte känns helt bra för mig, för så är det ju, det går upp och ned.

Fördelar med långtidsamning

Oavsett bilden som finns hos vissa, så är mjölken näringsrik till och med efter det att barnet fyllt ett år och mjölken fortsätter att anpassa sig efter barnet. Så mjölken blir fetare efter ett års amning och ett större barn kan genom amning få 60% av sitt dagliga vitamin C behov tillgodosett, 75% av sitt A-vitamin behov, 43% av sitt protein, 36% av kalcium, 94% av sitt B12 behov och 29% av sitt energibehov tillgodosett. Det är en skön försäkring att ha ifall man har ett större barn som ibland matvägrar men vill amma eller när barnet är sjukt och inte vill/orkar äta, då amning brukar gå bra ändå. Barns immunförsvar är som sämst mellan ett och treårs ålder, genom amningen får de i sig antikroppar som skyddar barnet (inte bara under de tre första månaderna som jag såg någon på FL skriva, tvärtom så ökar koncentrationen med åldern), i en tesked bröstmjölk finns det tre miljoner bakteriedödande celler.

Studier har visat en skillnad i barns kognitiva utveckling, där de barn som ammats längst visat sig ha t.ex högre IQ. En del studier har visat att längre amning påverkar barnets sociala utveckling i positiv bemärkelse. Amning minskar risken för allergier, astma, diabetes och leukemi hos barnet. En del tycker att amning är det perfekta verktyget för att lugna ner konflikter, amma först och sen prata ut om vad som hände, lugna vid olyckor, om barnet skadat sig t.ex och tandemamning kan ha positiva effekter på syskonens anknytning till varandra. Amning minskar även risken för att mamman får bröstcancer (4% minskad risk per varje år av amning), vilket inte är något avgörande för mig, men skönt att veta då vi har bröstcancer i släkten på mammas sida. Det minskar risken för livmodercancer hos mamman samt andra hälsofördelar.

När man inte orkar

I början så ville jag ge upp, flera gånger. Det gjorde ont, jag hade sår som fick det att se ut som att halva sidan av ena bröstvårtan var helt borta, det rann mjölk överallt, ibland ville John inte ta tag (troligen pga min stress), ibland kunde han inte ta tag (vår BM på Allvis justerade sen hur jag höll i honom, så blev det mycket bättre), jag var frustrerad, stressad och de där två/tre månaderna som jag fått höra att det kan ta för det att bli bra kändes som ett år bort. När jag någon gång skrek och grät till Johan att jag inte pallar mer och ville ge upp så sa han just det man ska säga till mig ”okej, då köper jag ersättning då”, så muttrade jag att jag kan väl försöka ett tag till. De första tre veckorna grät jag typ konstant i början av varje amning och kände panik när jag såg John söka efter tutte, MEN (!) det blev bättre, med rätt hjälp, tålamod och genom att bara bita ihop så läkte bröstvårtorna, Johns och mitt samspel blev bättre och taget blev bra när jag lärde mig att hålla honom så att han måste sträcka sig lite efter bröstvårtan och när jag förstod att han ibland skrek vid amning för att han var nödig.

För mig var ersättning aldrig ett alternativ, eftersom de flesta innehåller gluten och komjölk vilket jag anser vara rent gift för kroppen (gluten gör så att tarmluddet bryts ned och orsakar därigenom näringsbrist) och de som innehåller hydrolyserat mjölkprotein och ingen gluten innehåller majs, icke-ekologisk majs, d.v.s GMO. MED DET SAGT, så får andra göra hur de vill och känner är bäst för sig själva och sina bebisar.

Källor:
Innehåll i bröstmjölk och ersättning
Breastfeeding past infancy
Sagogrynets inlägg om långtidsamning
Fat and Energy Contents of Expressed Human Breast Milk in Prolonged Lactation
Breastfeeding Your Toddler
Immune factors in human milk
Does prolonged breastfeeding reduce the risk for childhood leukemia and lymphomas?
Amning i vardagen – Marit Olanders (2013)

Kommentera

