Banantoast

Vaknade i morse och kunde inte släppa en idé jag hade, har de senaste dagarna gjort glutenfritt tortilla och naanbröd samt bakat en del banankakor efter improviserat recept. Min tanke var att göra som jag gör banankakan, med bananen i smeten och sen steka, men så gick jag och tänkte och tänkte och nu på morgonen så kom jag på det. Jag tänkte på ett naanbröd som Johan köpt från en indisk restaurang förut med typ mandelmassa eller något i och tänkte att jag kanske kunde ha bananen mellan två skivor. Så föddes banantoast!

4 st ordentliga bröd

Ingredienser:
1 msk fiberhusk
1 msk chiafrön
3 dl kallt vatten
Ca. 0,5-1 tsk bikarbonat
1-2 tsk salt (efter smak)
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl mandelmjöl
1 dl bovetemjöl
3 dl rismjöl
1-2 mosade bananer (beroende på storlek och önskad mängd banan)

Gör såhär:
Blanda fiberhusk, chiafrön och vatten och låt stå i ca 10 minuter tills det blir en gelé. Blanda i salt, bikarbonat och de olika mjölsorterna och rör till en deg. Degen ska vara som en bröddeg, inte för klibbig eller lös alltså, justera med mer mjöl om så behövs, tycker rismjölet funkade bra att justera med.
Dela degen i önskat antal (jag delade till fyra bitar), dutta bitarna i mjöl och rulla till bullar tills de känns rätt, inte för klibbiga och så de går att jobba med d.v.s.
Kavla bullarna till en oval eller önskad form, lägg mosad banan på halva sidan och vik över andra, stek i olja på medelvärme några minuter per sida. Ungefär 2-4 min/sida. Toppa eventuellt med kanel eller annan favorit.
Smakar typ friterad banan och passar utmärkt som efterrätt.

Vi åt efter havregröten på morgonen (havregrynsgröt, hackade valnötter, kanel, honung och havremjölk, mums), så vi delade degen, gjorde två och ställde in resten av degen i kylen. Sen när Johan låg och tog en tupplur med Johnen så smög jag upp och stekte resterande två till mig själv, you snooze, you lose.

Kommentera

