Växa – inte lyda

Lars H Gustafsson, barnläkare och åttabarnsfar, skriver i Växa – inte lyda (2010):

Allt oftare funderar jag över om inte skolan i sin nuvarande utformning är en misslyckad konstruktion som snart kommer att ha gjort sitt. Det kan inte vara rimligt att fösa ihop så många människor i samma ålder på så liten yta under så lång tid varje dag! Hela idén att alla dessa individer ska tvingas lära sig samma saker på samma sätt och samtidigt känns gammaldags – vem kom på en så befängd idé?

Ja, vem kom på en så befängd idé? Det undrar jag med, funderar på att googla på det, men det skulle nog bli ett otroligt researchprojekt. Han fortsätter med hur ”I ett samhälle så rikt på information och där lärandet, också för elevernas del, till största delen sker utanför skolan, blir det sociala experimentet som skolan utgör än mer obegripligt.” Vidare varnar han för hur detta system bäddar för misslyckanden, att fler kommer hamna utanför, både kunskapsmässigt och socialt samt att den forcerade hopträngningen utav människor leder till konkurrens och våld och hänvisar till gruppsykologiska mekanismer.

Har inte så mycket mer att säga om det själv, kan inte annat än att helt enkelt hålla med. Lägg till belöningssystem (betyg) där barn ska prestera och visa sig ”duktiga” för sina lärare, föräldrar och jämlika så har vi en grupp individer med skadad självkänsla och olust inför lärande. Det har tagit mig tills nu att komma över de mentala spärrar som min skolgång satt, jag har haft en otrolig kunskapsfobi, känt mig dum när jag insett hur mycket det finns jag inte vet, varit motvillig inför att lära mig saker just pga ångesten att inse vad jag inte kan. Att det känts som att jag måste nå en viss ”nivå” av det jag lär mig av, prestera.

Kommentera

