Bebisar och matte

Läste precis den här artikeln om bebisar och matematik, minns att jag såg något på Discovery channel eller vad det kan ha varit i tonåren som tog upp mycket av det i länken, att bebisar kan se skillnad på antal och addera och subtrahera. Jag har haft det här i minnet och testat med John då och då, typ räknat hissknapparna och pekat på siffrorna och sedan pekat på siffrorna på hissdörrarna upp till vår på tredje våningen. Han tittar på mig intresserat och skrattar igenkännande. Så sorterar jag ibland hans klossar efter färg och form, räknar upp de jag har, tar bort några, räknar, lägger till och räknar, John sitter och observerar intensivt och skrattar till då och då.

(Men mest skratt lockas fram då mamsen frenetiskt kryper omkring i sängen runt John, gärna med några pauser för ”böh!” och ”kukku!”)

Kommentera

