Massmord är väl lugnt?

Vill förtydliga att jag inte tänker begå massmord, men ibland fantiserar man ju. Som när man går in på FamiljeLiv (trots att jag lovat mig själv att inte göra det mer, eftersom människorna där är så otroligt borta i någon fantasivärld utan vett) och ser en tråd där folk stör sig på att bebisar/barn stirrar på dem, de stör sig alltså på riktigt på att små människor som är tio månader gamla (ja, människor, inte ”tandlösa, kladdiga, majsätande varelser” som någon sa) tittar på deras förmodligen vidriga ansikten. Bebisen lär sig om sin omgivning, bebisen förstår inte att du inte tillhör dess stam, att vi lever i en värld där vi förväntas vadå, hålla barnen hemma? Vrida deras huvudet med tvång bort? Försöka avleda?

Jag förstår inte, för att du är så obekväm i ditt skinn att du inte kan hantera att en liten bebis observerar dig och lär sig av dig, så vill du att jag ska göra vad? Min bebis har liksom en egen vilja och rätten att bestämma över sin egna kropp, jag kan försöka förklara för honom men jag tror inte han skulle förstå så mycket, helt ärligt. Nej, men juste vi lever ju i ett samhälle som dagligen förtrycker barn och som ska tvingas bli SJÄLVSTÄNDIGA, va är inte din femmånaders SJÄLVSTÄNDIG?! Vilken dålig mamma du är. Jag har sett era ”självständiga” ungar, de skrämmer skiten ur mig.

Så såg jag en tråd om en mamma med en bebis på tre månader och hon kände oro av olika anledningar över att åka till sina svärisar, fem timmar bort. Istället för att komma med konkreta råd (läste otroligt lite dock, för folk är som sagt dumma i huvudet på FL) som att bära barnet i sjal om hon är orolig för deras hund eller barnets sömn, att ja det kan vara jobbigt att åka bil långt men att det är lugnt att stanna bilen tusen gånger för att lyfta upp bebisen, att det är klart ingen ska kladda på bebisen om den inte vill sitta i deras famn, så började folk anklaga henne för att vilja hålla bebisen borta från sin släkt, att pappan kunde åka själv med barnet (bra, ta en ammande bebis ifrån sin primära anknytningsperson, verkligen, asbra, det lär han ju inte bli stressad av) och om hur lata mammor är nuförtiden som kan känna sig nyförlösta efter HELA tre månader, på min tid så var ungen hos barnvakt efter två veckor och jag var och dansade tango med pappan och hade egentid, eller vad de nu ville ha sagt. Så otroligt trött på folk som ska tjata om pappans/mammans rättigheter hit och dit, barnet då?! Har inte barnet rättigheter? Typ, rätten att inte känna enorm stress och ångest för att det tas ifrån sin mamma, rätten att inte börja sörja sin mamma för att hon borta i flera dagar, rätten att inte tvingas sitta i främlingars famnar.

Föräldraskap är liksom inte millimeterrättvisa, det handlar inte om ER, ni är en familj. Klart att pappan är viktig, klart att pappan kan få en fin relation till sitt barn från start, men man behöver inte ta ifrån amningen och mamman för det. Dessutom så får väl pappan och barnet en ännu bättre relation ifall pappan är lyhörd på barnets behov och lämnar över till mamman vid amningssignaler eller när barnet bara vill till mamma, istället för att tvångströsta tills barnet inser att det är lönlöst, ger upp och anpassar sig till den nya situationen, då kommer ju barnet att känna ”han vet jag behöver och ger mig det, vilken schysst pappa jag har, honom vill jag vara med”. Att man har olika roller de första åren handlar inte om föräldrarna, det handlar om barnets behov, det betyder inte att någon av er inte är viktig eller inte har rättigheter i föräldraskapet. Om vi tar John som exempel, när han ska sova på kvällen så vill han ha ”maompa” alltså mamma och pappa, men när  Johan kommer och lägger sig så vill han vara i min famn och ammas till sömns, han behandlar typ Johan som att han inte vore där kan man säga, men han vill ha Johan där ändå, går Johan så kryper han efter, hoppas min tanke gick fram.

Stökigt inlägg, så upprörd bara. Måste verkligen sluta gå in på FamiljeLiv. Andas, Milla, andas.

Kommentera

