Fina magen

Psykisk andning inne på förlossningen bara några timmar före John tittade fram.

Efter vattenavgång i början (tror jag) av värkarbetet med förlossningens snygga nättrosor.

Känns så konstigt att det var John som låg därinne, på något sätt  känns det självklart, som att jag minns hur han var inne i magen och ser hur han är nu och tänker att ”det är klart”, som att pusselbitarna faller på plats. Men samtidigt så tänker jag inte på den tiden som ”John i magen” utan fortfarande ”bebisen”, som vi inte visste könet på, som vi inte hade sett, men känt närvaron av så starkt. Minns någon gång när jag och Johan låg i sängen, jag var nära att somna och Johan låg vaken och kände sig lite orolig/nedstämd och hade handen på min mage, så började John peta på hans hand och Johan dagen berättade hur glad han hade blivit av det. När jag minns det nu så kan jag nästan se John ligga i min mage och peta på sin pappa.

Minns att jag frågade Johan vilken känsla han fick av bebisen, vem det var och att han svarade att det är ett riktigt busfrö och det är han verkligen. Jag visste att det skulle bli en verbal bebis och det är han, på två språk. När folk frågade vad jag trodde det var för kön så svarade jag tjej, mest för att jag ville ha en dotter, kände väl att det skulle vara lättare (nu förstår jag att det inte spelar någon roll) men varje gång jag sa det så kändes det som att jag ljög, jag trodde aldrig riktigt att det var en tjej, känns så otroligt larvigt att säga nu att jag mest hoppades, älskar ju att ha en son. Inte för att det hade spelat någon roll, egentligen.

Var så ledsen mot slutet av graviditeten att jag inte skulle ha min fina, stora mage längre, kände mig så fin som gravid. Trots foglossning, svullna ben/fötter och allt vad det var. Men inget är ju lika mysigt som att ha min lilla pojke här, äntligen och få ligga och skeda honom varje kväll.

Kommentera

