Faderskap och försäkringskassan

Igår var jag och Johan hos familjerätten och skrev på papper om faderskap, lite sådär tre månader sent. När John föddes så fick vi hem papper om att fylla i hans namn och båda vi skrev på som vårdnadshavare och när vi senare inte blivit kontaktade av någon myndighet angående faderskap så antog vi att det blev löst när vi skrev på hans namnpapper, som de nyblivna föräldrarna som vi är. Men sen ringde en kvinna från försäkringskassan och sa att faderskapet inte är fastställt och att vi inte kan få föräldrapenningen som Johan har väntat på för sin pappaledighet från början av juni före det skett. Så då fick vi ringa runt och fick en tid. Så efter vi var där igår så tog vi en kopia på intyget och gick direkt till försäkringskassan för att lämna in det, sagt och gjort och hon som tog emot det sa att vår handläggare skulle få det dagen efter.

Imorse så bad jag Johan ringa försäkringskassan för att fråga hur det går och då får vi veta att han då räknas som pappa från igår och alltså inte bara kan få pengarna för den pappaledigheten som han anmält och tagit ut från juni bara sådär, utan då måste jag avstå dagar till honom för att han ska kunna göra det. Vilket kan låta lätt, men det är inte så lätt när försäkringskassan har en hemsida som suger getpung och gör mig galen. Jag loggade in (efter många om och men eftersom jag var tvungen att installera bankID på Johans dator då min gått sönder), klickar på avstå dagar och då ska ett pdf-dokument öppnas. Då påstår försäkringskassans hemsida att vi behöver uppdatera adobe reader, så jag går och hämtar hem den senaste versionen, men får se meddelandet att den redan är installerad! Försöker några gånger till utan framgång och ringer till slut försäkringskassan och får svaret att jag då måste antingen skriva ut blanketten eller få den hemskickad.

Så jag valde alternativ tre, vi gick hela familjen ner till försäkringskassans servicekontor för att få blanketten och skicka in den direkt. Frågade där ifall jag kunde logga in på mina sidor, vilket hon sa att jag kunde om jag hade mobilt bankID, toppen! Men vänta, nää, de har inte trådlöst nät och jag har ingen surf kvar på min telefon, så det gick ju inte. Då var det bara att fylla i och skriva ut blanketten och lägga i deras brevlåda där, så får vi hoppas att det löser sig till nästa vecka så vi slipper tigga pengar. Blir alltid lika förvånad över att den hjälpen/informationen man får från försäkringskassan är helt beroende av vem man pratar med.

När Johan pratade med sin handläggare förresten om det om att säga upp dagar, så sa hon ”ja, jag sa ju det”, nä, det gjorde du inte och faderskapet är helt irrelevant i så fall, jag hade bara behövt avsäga dagarna. John sov i sjalen hos sin pappa under hela promenaden dit, när vi var där och på vägen tillbaka. Helt ovetande om hur arg hans mamma var över att ordet service inte betyder ett piss för någon i servicebranschen längre.

Angående faderskapet så påstod hon som vi pratade med att de försökt kontakta oss, men eftersom vi varken fått telefonsamtal, brev eller mejl så kan jag bara anta att de satt och skickade röksignaler eller med telepati försökte nå oss.

Kommentera

